Yhdistys on perustettu kehittämään ja edistämään artesaaniruokaa koko Suomessa. Käytämme Ruotsissa jo 20 vuotta sitten vakiintunutta Eldrimnerin artesaaniruuan määritelmää. Tämä määritelmä tulee toimimaan perustana Suomen ja mahdollisesti koko Pohjolan artesaaniruuan määritelmänä:

Artesaaniruoka on ainutlaatuisia tuotteita, joissa on paljon makua, jotka ovat laadukkaita ja joilla on selkeä identiteetti. Nämä valmistetaan pääosin paikallisista raaka-aineista, huolella jalostaen, pienissä erissä ja usein omalla tilalla.

Artesaaniruuan tuntomerkkinä on ammattitaitoinen käsin tekeminen läpi koko tuotantoketjun. Tämä takaa terveellisiä tuotteita ilman turhia lisäaineita – tuotteita, joiden alkuperä on jäljitettävissä.

Artesaanruoka nostaa esiin perinteet ruuanlaitossa, jalostaa näitä perinteitä ja luo innovatiivisia tuotteita.

Artesaaniruoka ilmiönä ja elantona on varsin tuore asia Suomessa. Eri hankkeiden yhteydessä on järjestetty jo kolme kertaa pidempiä ruotsinkielisiä koulutuksia artesaaniruuan eri osa-alueista. Yksittäisiä kursseja elintarvikejalostuksesta artesaanimaisella tavalla on myös järjestetty eri puolilla Suomea.

Artesaaniruoka ei oikeastaan ole mikään uusi juttu. Se nimittäin perustuu perinteisiin säilöntämenetelmiin. Tärkeitä jalostustaitoja osaavien ammattimaisten ruoka-artesaanien määrä kasvaa. Suuri osa artesaaniruokaan liittyvästä toiminnasta on tällä hetkellä hankkeisiin nojautuvaa. Näin ollen on selkeästi olemassa tarve jatkuvuudelle. Yhdistys pyrkii edistämään artesaaniruokaa jakamalla tietoa, auttamalla koulutusten järjestelyissä, tukemalla ruoka-artesaanien keskinäistä verkostoitumista ja tukemalla artesaaniruuan näkyvyyttä ja tekijöiden mahdollisuuksia Suomessa.

Toimialatreffit on tapahtuma, jonka yhdistys järjestää aika-ajoin, lähinnä Artesaairuuan SM-kisoissa. SM-kisat kokoaa joukon artesaaniruokaan intohimoisesti suhtautuvia ihmisiä. Ravintola tai baari sopii paikaksi mainiosti. Ruoka-artesaanit jakautuvat alakohtaisesti seuraavanlaisesti: Hedelmä & Marja, Vilja, Maito, Kala, Vihannes, Yrtti & sieni sekä Liha. Osallistujat itse luovat ohjelman aikataulun.

Toimialatreffit kannustaa osallistujia verkostoitumaan – vähän niinkuin speed-datingissa! Päämääränä on kohdata ihmisiä, tutustua toisiinsa, vaihtaa kokemuksia ja tietotaitoa, vaihtaa käyntikortteja tai maistiaisia omista kiinnostuksen kohteista.

Copyright © Mathantverkarna 2021.